Cara Memohon/Membeli/Menempah Nombor Pendaftaran (Plate) Kenderaan
Berikut adalah panduan untuk memohon/membeli/menempah nombor pendaftaran (no plate) kenderaan untuk kereta, motosikal dan sebagainya.
Mana-mana nombor pendaftaran lain yang menerima tempahan adalah termasuk di bawah kategori ini
Nombor-nombor Semasa
Bermaksud suatu nombor pendaftaran dari kategori selain di atas.
Dokumen yang perlu dikemukakan
NOTA : Semua dokumen hendaklah diisi ke dalam sampul surat , ditulis di luar sampul surat : ” TEMPAHAN NOMBOR PENDAFTARAN ” dan dimasukkan ke dalam peti tempahan yang disediakan.
PERMOHONAN MENYERTAI TEMPAHAN NOMBOR PENDAFTARAN SECARA TAWARAN
Bayaran perkhidmatan RM 10.00.
Bayaran deposit 50% daripada harga tempahan dan dikemukakan dengan bank draf/ kiriman wang/ wang pos atas nama “Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan Malaysia”.
Salinan Kad Pengenalan Pemohon ( individu/syarikat) yang disahkan .
Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .
Sampul surat bersetem dan beralamat sendiri.
Bayaran deposit 50% daripada harga tempahan dan dikemukakan dengan bank draf/ kiriman wang/ wang pos atas nama “Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan Malaysia”.
Salinan Kad Pengenalan Pemohon ( individu/syarikat) yang disahkan .
Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .
Sampul surat bersetem dan beralamat sendiri.
PERMOHONAN MENDAPATKAN NOMBOR PENDAFTARAN SECARA PILIHAN
Slip Bayaran yuran perkhidmatan RM10
Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .
Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .
PERMOHONAN MENDAPATKAN NOMBOR PENDAFTARAN (KELULUSAN KHAS)
Surat Permohonan
Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ).
Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ).
Keputusan
PERINGATAN : Pemohon yang berjaya dilarang sama sekali memberi/menjual nombor pendaftaran mereka kepada orang lain kecuali dengan pertimbangan khas dari Pengarah Negeri seperti kes pertukaran daripada ibu/bapa kepada anak, suami/isteri/anak dan individu kepada syarikat di mana ia menjadi Lembaga Pengarah.
Surat keputusan akan dikeluarkan kepada pemohon yang berjaya dan tidak berjaya.
Bagi pemohon yang tidak berjaya,deraf bank/kiriman wang/wang pos akan dikembalikan.
Senarai nama dan nombor identiti pengenalan diri pemohon yang berjaya akan dipamerkan di JPJ Negeri/Cawangan yang menawarkan nombor pendaftaran tersebut.
Pemohon yang berjaya hendaklah menjelaskan bayaran penuh dalam tempoh 30 hari dari tarikh surat keputusan
Pemohon yang telah menjelaskan bayaran hendaklah mendaftarkan nombor tersebut dalam tempoh TIGA (3) bulan dari tarikh bayaran dijelaskan
Pemohon yang berjaya yang tidak menjelaskan bayaran penuh dalam tempoh yang ditetapkan atau tidak mendaftarkan nombor pendaftaran yang ditawarkan dalam tempoh yang ditetapkan, maka nombor pendaftaran tersebut akan ditarik balik dan ditawarkan kepada pemohon lain yang berminat.
Penangguhan pendaftaran adalah tidak dibenarkan
Keputusan Jawatankuasa Pengurusan Nombor Pendaftaran adalah muktamad
Bagi pemohon yang tidak berjaya,deraf bank/kiriman wang/wang pos akan dikembalikan.
Senarai nama dan nombor identiti pengenalan diri pemohon yang berjaya akan dipamerkan di JPJ Negeri/Cawangan yang menawarkan nombor pendaftaran tersebut.
Pemohon yang berjaya hendaklah menjelaskan bayaran penuh dalam tempoh 30 hari dari tarikh surat keputusan
Pemohon yang telah menjelaskan bayaran hendaklah mendaftarkan nombor tersebut dalam tempoh TIGA (3) bulan dari tarikh bayaran dijelaskan
Pemohon yang berjaya yang tidak menjelaskan bayaran penuh dalam tempoh yang ditetapkan atau tidak mendaftarkan nombor pendaftaran yang ditawarkan dalam tempoh yang ditetapkan, maka nombor pendaftaran tersebut akan ditarik balik dan ditawarkan kepada pemohon lain yang berminat.
Penangguhan pendaftaran adalah tidak dibenarkan
Keputusan Jawatankuasa Pengurusan Nombor Pendaftaran adalah muktamad
Harga Tempahan
Harga tempahan minima bagi setiap nombor pendaftaran tertakluk kepada kategori nombor seperti berikut :
Nombor Bernilai Utama RM10,000
Nombor Menarik RM 2,000
Nombor Popular RM 300
Nombor Semasa RM 300
Nombor Menarik RM 2,000
Nombor Popular RM 300
Nombor Semasa RM 300
Maklumat tambahan
Tempahan nombor pendaftaran boleh dibuat dimana-mana JPJ Negeri. Masukkan sampul surat permohonan ke dalam peti tempahan mengikut nama Negeri yang dipamerkan pada peti tempahan.
Iklan tawaran tempahan nombor pendaftaran lain-lain Negeri akan dipamerkan di semua pejabat JPJ Negeri/ Cawangan
Tempoh tempahan akan ditutup pada jam 12.00 tengahari pada hari terakhir tawaran dibuka
Bayaran yuran perkhidmatan RM10 boleh dibayar dimana-mana pejabat JPJ Negeri/ Cawangan
Iklan tawaran tempahan nombor pendaftaran lain-lain Negeri akan dipamerkan di semua pejabat JPJ Negeri/ Cawangan
Tempoh tempahan akan ditutup pada jam 12.00 tengahari pada hari terakhir tawaran dibuka
Bayaran yuran perkhidmatan RM10 boleh dibayar dimana-mana pejabat JPJ Negeri/ Cawangan
Related posts:
- Semakan Pendaftaran Ujian MUET Sesi Pertengahan Tahun 2011
- Semakan Info Pendaftaran MUET Pertengahan 2011 Guna SMS
- Semakan Pendaftaran Ujian MUET Bagi Sesi Pertengahan Tahun 2011
- Cara Semak Keputusan/Result SPM 2010 Guna SMS
- Permohonan Biasiswa Petronas Bagi Calon Lepasan SPM 2010
- Bajet 2011 | Dasar ELV | Tiada Lagi Kenderaan Lama Di Jalan Raya
- Semakan Status Permohonan Program Pensiswazahan Guru (PPG) Ambilan Mac 2011
- Keputusan SPM 2010 | 9,239 Dapat Semua A | 368,559 Dapat Sijil
- Semak Saman Trafik Dengan Mudah
- Permohonan Tajaan JPA Dan MARA Program Ijazah Luar Negara 2011
TEMPAT RAWATAN PELBAGI CARA SIR
EXIT JALAN GAMBANG PAHANG
PUSING KIRI ADA MASJID, RUMAH TEPI MASJID
Salam
Tahukah anda yang anda mampu mengurangkan interest rumah anda hanya dengan menggunakan transactional loan?
Kelebihan transactional loan..
- Mampu mengurangkan interest sehingga 40-70%
- Memendekkan tempoh pembayaran dari 30 tahun ke 13-16 tahun sahaja. Bergantung kepada teknik yang digunakan (terdapat 3 teknik, akan diterangkan semasa presentation)
- Menambah savings anda
- Mampu memiliki rumah kedua atau ketiga
- Mampu membuat renovation rumah
contoh TL: keseluruhan loan kena bayar RM200k, tp dgn transactional loan ini. Peminjam cuma perlu bayar RM120K sahaja, juga dapat memendekkan jangkamasa pinjaman.
contoh: sepatutnya loan sampai 30 tahun jadi 16 tahun sahaja.
Ini bukan gimik. Sebenarnya semua bank pun ada plan ini, cuma sebelum ini plan ini hanya sesuai utk golongan berpendapatan tinggi sahaja. Sebabnya untuk guna loan ini, peminjam perlu membayar beberapa % dari pokok. selain tu ada banyak charge2 lain dikenakan. Cuma transactional loan ini sahaja yg tiada mengenakan sebarang kos dan memang dibuat untuk golongan pendapatan sederhana.
Siapa yg patut ambil peluang ni?
1) ANDA YG MMG ADA LOAN RUMAH. Transfer je loan anda ke transactional loan, tiada bayaran dikenakan.
2) ANDA YG BARU NAK BUAT LOAN RUMAH.
Berminat? Sediakan dokumen seperti:
- IC fotostat
- payslip 3 bulan
- Bank statement 3 bulan
- surat pengesahan jawatan
- SNP (sekiranya ingin refinance rumah)
- Bil air/elektrik
- copy buku bank..
- epf statement/ea form
- housing loan latest statement (sekiranya ingin refinance)16-06-05, 12:43 AM
Tahukah anda yang anda mampu mengurangkan interest rumah anda hanya dengan menggunakan transactional loan?
Kelebihan transactional loan..
- Mampu mengurangkan interest sehingga 40-70%
- Memendekkan tempoh pembayaran dari 30 tahun ke 13-16 tahun sahaja. Bergantung kepada teknik yang digunakan (terdapat 3 teknik, akan diterangkan semasa presentation)
- Menambah savings anda
- Mampu memiliki rumah kedua atau ketiga
- Mampu membuat renovation rumah
contoh TL: keseluruhan loan kena bayar RM200k, tp dgn transactional loan ini. Peminjam cuma perlu bayar RM120K sahaja, juga dapat memendekkan jangkamasa pinjaman.
contoh: sepatutnya loan sampai 30 tahun jadi 16 tahun sahaja.
Ini bukan gimik. Sebenarnya semua bank pun ada plan ini, cuma sebelum ini plan ini hanya sesuai utk golongan berpendapatan tinggi sahaja. Sebabnya untuk guna loan ini, peminjam perlu membayar beberapa % dari pokok. selain tu ada banyak charge2 lain dikenakan. Cuma transactional loan ini sahaja yg tiada mengenakan sebarang kos dan memang dibuat untuk golongan pendapatan sederhana.
Siapa yg patut ambil peluang ni?
1) ANDA YG MMG ADA LOAN RUMAH. Transfer je loan anda ke transactional loan, tiada bayaran dikenakan.
2) ANDA YG BARU NAK BUAT LOAN RUMAH.
Berminat? Sediakan dokumen seperti:
- IC fotostat
- payslip 3 bulan
- Bank statement 3 bulan
- surat pengesahan jawatan
- SNP (sekiranya ingin refinance rumah)
- Bil air/elektrik
- copy buku bank..
- epf statement/ea form
- housing loan latest statement (sekiranya ingin refinance)16-06-05, 12:43 AM
ooo camtu ye mito. Kalau kita bayar lump sum sekali, dia akan kurangkan monthly installment ataupun kurangkan tempoh pembayaran?
bagus jugak ni, siap boleh skip 3 bulan tu.
biasanyer akan kurangkan tempoh pembayaran
kalu nak beli umah under const. biasanyer tak payah......developer akan uruskan, kalu nak senang ler ambik jer panel bank developer
1st step, bayar booking ker developer.....lepaih tu sign s&p ngan developer, bila dah sign s&p, developer akan bwk ke panel bank derong...s&p tu panel lawyer akan uruskan, besanyer lawyer developer x kasi cari lain, lgipun fee lawyer besanyer free kalu ambik panel just bayar yang derang punyer other cost like stamping, photostat, travelling camtu jer.....tu pun kadang2 cecah gak 1k........s&p tu bila ngan bank, ada satu lagi lawyer, besanyer lawyer bank sam gak ngan lawyer developer kalu g panel la.....stamping untuk loan agreement besanyer mahal, so kalu nak beli umah cek dulu either stamping fee kena bayar tak? kadang2 developer bagi free
regarding mrta, bank besanyer akan tengok kemapuan gaji kita and also how much we take financing to finance umah.......mrta besanyer mahal, kalu umah rega 140k ader la dlm 6-7k based on umur kita & how long we take a loan.....kalu mampu besanyer bank akan include skali dlam loan or kalu dah ambik loan 100%, kena bayar sendiri
bila dah dapat offer letter dari bank ngan s&p umah, baru ler bleh pi kwsp, isi form......normally dlm masa 2 minggu siap kita dpt duit....2 minggu after submission rajin2 ler check dalam maybank2u kalu pakai no account maybank
document yg kena submit:
-masa nak beli umah
1. Booking fee (normally 1k to 2k)
2. Slip gaji 3 bulan
3. Kadang2 bank statement or update buku account
4. latest kwsp statement - ni pun kalu nak strong
5. EA form or form J
6. Photostat IC
-masa nak apply kwsp
1. S&P
2. Letter offer bank
3. IC
Kwsp akan bagi duit cam ni formula dier
-katakan umah harga 100k, d/pymt 10k, banl offer 90k
-kwsp anda ada 8k dlm akaun 2, so kwsp akan bagi semua 8k
-katakan kwsp anda ada 11k dlm akaun2, maka kwsp akan bagi just 10k sahaja
Sekarang nak beli umah tak susah & tak yah kluar duit pulu2 ribu......just standby around 5k........for booking 1k or 2k, the rest for lawyer tp chekc gak kadang2 developer akan cover all the cost for lawyer including fee and disbursement fee.....
Kalu nak umah 2 hand pulak, my advise cek dulu braper owner nak jual, then cek ngan bank how much derang boleh offer........cost some place, valuation value bank besanyer rendah....so from then kita boleh agak how much you can apply loan, or how much need to top up, certain bank just bagi loan 80 to 90%, tak byk can give 100%
then bila dah dapat semua anggaran bank, baru ler g cari lawyer.....easy if use same lawyer ngan seller, bila dah sign s&P, baru ler g bank apply loan.....
Bank ader dier punya valuation co., so b4 approve, they akan get valuation report dan loan akan dibagi 80% or 90% based on valuation or harga nak jual, which one is lower
tak clear?
bagus jugak ni, siap boleh skip 3 bulan tu.
biasanyer akan kurangkan tempoh pembayaran
kalu nak beli umah under const. biasanyer tak payah......developer akan uruskan, kalu nak senang ler ambik jer panel bank developer
1st step, bayar booking ker developer.....lepaih tu sign s&p ngan developer, bila dah sign s&p, developer akan bwk ke panel bank derong...s&p tu panel lawyer akan uruskan, besanyer lawyer developer x kasi cari lain, lgipun fee lawyer besanyer free kalu ambik panel just bayar yang derang punyer other cost like stamping, photostat, travelling camtu jer.....tu pun kadang2 cecah gak 1k........s&p tu bila ngan bank, ada satu lagi lawyer, besanyer lawyer bank sam gak ngan lawyer developer kalu g panel la.....stamping untuk loan agreement besanyer mahal, so kalu nak beli umah cek dulu either stamping fee kena bayar tak? kadang2 developer bagi free
regarding mrta, bank besanyer akan tengok kemapuan gaji kita and also how much we take financing to finance umah.......mrta besanyer mahal, kalu umah rega 140k ader la dlm 6-7k based on umur kita & how long we take a loan.....kalu mampu besanyer bank akan include skali dlam loan or kalu dah ambik loan 100%, kena bayar sendiri
bila dah dapat offer letter dari bank ngan s&p umah, baru ler bleh pi kwsp, isi form......normally dlm masa 2 minggu siap kita dpt duit....2 minggu after submission rajin2 ler check dalam maybank2u kalu pakai no account maybank
document yg kena submit:
-masa nak beli umah
1. Booking fee (normally 1k to 2k)
2. Slip gaji 3 bulan
3. Kadang2 bank statement or update buku account
4. latest kwsp statement - ni pun kalu nak strong
5. EA form or form J
6. Photostat IC
-masa nak apply kwsp
1. S&P
2. Letter offer bank
3. IC
Kwsp akan bagi duit cam ni formula dier
-katakan umah harga 100k, d/pymt 10k, banl offer 90k
-kwsp anda ada 8k dlm akaun 2, so kwsp akan bagi semua 8k
-katakan kwsp anda ada 11k dlm akaun2, maka kwsp akan bagi just 10k sahaja
Sekarang nak beli umah tak susah & tak yah kluar duit pulu2 ribu......just standby around 5k........for booking 1k or 2k, the rest for lawyer tp chekc gak kadang2 developer akan cover all the cost for lawyer including fee and disbursement fee.....
Kalu nak umah 2 hand pulak, my advise cek dulu braper owner nak jual, then cek ngan bank how much derang boleh offer........cost some place, valuation value bank besanyer rendah....so from then kita boleh agak how much you can apply loan, or how much need to top up, certain bank just bagi loan 80 to 90%, tak byk can give 100%
then bila dah dapat semua anggaran bank, baru ler g cari lawyer.....easy if use same lawyer ngan seller, bila dah sign s&P, baru ler g bank apply loan.....
Bank ader dier punya valuation co., so b4 approve, they akan get valuation report dan loan akan dibagi 80% or 90% based on valuation or harga nak jual, which one is lower
tak clear?
a few thread to help:
1. http://hba.org.my/
2. http://www.iproperty.com.my/
3. http://www.nst.com.my/Weekly/PropertyTimes/
Pinjaman perumahan boleh diperolehi daripada beberapa cara seperti daripada
1. Bank
2. Pinjaman perumahan kakitangan kerajaan
3. Pinjamaan perumahan semi-kerajaan
4. Institusi Insuran spt AIA, ING
Banyak terpaksa melalui bank. Setiap bank mempunyai cara mereka tersendiri. Perbankkan cara Islam amat pratikal dimasa kini, jarak terdekat mungkin kita nampak cara konvensional lebih menguntungkan, tetapi even syarikat "Financial Adviser" sendiri pun advice ambil "FIXED RATE" berbanding BLR.
Bank selalunya sanggup menyediakan pinjaman 100% bagi yang layak, kebiasaan dibawah RM150K 10% pendahuluaan diperlukan pemaju. Sejumlah wang juga perlu disediakan bagi melantik peguam bagi urusan bank dan pejabat perumahan.
MRTA bagus dimasukkan sekali didalam Loan Rumah, paling bagus ambillah MRTA Takaful kerana wang dikembalikan selepas tamat tempuh pembayaran loan.
Setiap bank ada buat "penalty charge" jika tempuh tertentu sebelum bertukar bank. Jumlah charge mungkin ribuan ringgit......sila berhati-hati.
Sila tanya pemaju samada lot rumah anda adalah "master title" atau telah dipecahkan kepada "individual title". Ia juga melibatkan kos ribuan ringgit.
TIPS Jual Beli Hartanah 1 – KOS BELI RUMAH = Harga Rumah+Yuran Peguam+Cukai Pelbagai
Aku teringat several points on property dealings hari ni…9 bulan di firm lama (eh, pengumuman yer.. aku dah selamat memberhentikan diri sendiri bermula semalam)
campur 9 bulan chambering, campur lagi 5 bulan attachment sbb repeat Bar exam tak lepas2..
banyak gak la info-info menarik pasal property dealings yang bagi aku berguna untuk public tahu…
So, from now on aku akan share serba sedikit dengan pembaca sekalian tips-tips property dealings/
jual beli hartanah.
TIPS Jual Beli Hartanah 1 – KOS BELI RUMAH = Harga Rumah+Yuran Peguam+Cukai Pelbagai
OK, secara ringkas dan padat, anda perlu memiliki expectation di atas bila-bila sahaja anda tergerak hati
nak beli rumah. Ingat! Disamping harga rumah, anda perlu ambil kira kos-kos yang datang dengan urusan
jual beli tanah itu.
1. Harga Rumah
- Untuk rumah dibeli terus dari pemaju / rumah projek, pada kebiasaan anda harus keluarkan 10%
daripada harga rumah itu daripada poket anda sendiri untuk dibayar terus kepada pemaju. Kalau
rumah anda RM100,000-00, so, pastikan simpanan anda melebihi RM10,000-00 untuk dibayar kepada pemaju.
- cara dapatkan 10%; 1. Korek duit KWSP selepas Perjanjian Jual-Beli anda ditandatngani dan disetem, 2. Korek
duit pelaburan bertahun-tahun anda, 3. Korek peti harta karun anda sendiri kat rumah. It is not advisable
untuk anda membuat pinjaman peribadi / personal loan untuk cover this sum… Meminjam duit untuk meminjam
lagi is A BIG NO-NO dalam pengurusan kewangan berhemah.
- sesetengah pemaju sengaja menambah 10% harga pasaran* kepada harga rumah tersebut. Malah menguar2kan bahawa pembeli akan diberi 10% diskaun. Contoh, harga pasaran RM180,000-00, tetapi harga
tawaran ialah RM198,000-00. Bila pemaju menghalalkan RM18,000-00, pemaju tak rugi apa-apa kerana
pemaju akan tetap dapat harga market value daripada Bank yang menawarkan pinjaman perumahan kepada pembeli.
Pembeli untung berganda di sini sebab satu sen pun tak perlu dikeluarkan untuk membayar 10% harga beli!!!
Oh mungkin beberapa ratus sahaja sebagai Booking fees.
- untuk rumah yang dibeli terus dari pemilik rumah selain pemaju/ subsequent sale atau lawyer-lawyer panggil sub-sale, anda harus sediakan cheque/cash 10% harga rumah semasa menandatangani perjanjian jual beli itu. Jadi,
pastikan anda benar-benar ada duit untuk beli rumah dengan cara begini.
2. Yuran Guaman
- beli saja rumah, INGAT! Yuran guaman anda akan keluarkan untuk dua urusan; 1. Urusan pendokumentasian (susahnyer) Perjanjian jual beli (SPA), dan 2. Urusan pendokumentasian Perjanjian Pinjaman Perumahan (FA).
- Itu secara general, melainkan pemaju sendiri yang akan membayar kos tersebut, atau anda layak untuk Zero Moving Fees dalam Perjanjian Pinjaman Perumahan, whereby Bank sendiri akan menanggung kos tersebut. Dalam kes ini, anda tidak mengeluarkan satu sen pun untuk Yuran Guaman!
- Cara kira Yuran Guaman; untuk SPA, kadar yuran / scale fees dikira dari harga beli, dan dalam FA, scale fees dikira dari jumlah pinjaman anda dengan Bank.
RM150,000-00 pertama – 1% i.e. RM150,00-00
RM150,001-00 hingga RM850,00 – o.7% i.e. RM5,950-00
RM850,001-00 hingga berape juta tah tak ingat – o.6% RM++
Contoh, katakanlah harga rumah anda RM950,000-00
Jadi yuran guaman yang akan dikenakan ialah RM7,100-00, tambah 5% service tax
= jadilah RM7,455-00
Anda ambil pula pinjaman RM855,000-00 (90% dari harga rumah)
Jadi yuran guaman yang akan dikenakan ialah RM6,435-00, tambah 5% service tax
= jadilah RM6,756-75
Jadi, jumlah fee guaman yang anda kena bayar untuk kedua2 urusan SPA dan FA ialah
RM14,211-75 (kalau firm yang handle this two cases firm yang sama.. maka kaya rayalah firm tersebut…)
3- Cukai pelbagai (Disbursements)
Cukai setem dokumen / setem hasil (empat salinan setiap satu dokumen) = RM10-00 sahaja setiap satu hehehe
ini adalah cukai standard mana-mana urusan jual beli hartanah…
Cukai yang banyak orang tak ambil tahu ialah
1. Cukai Setem untuk Pindahmilik, dan dua
2. Cukai jumlah pinjaman
Untuk cukai jumlah pinjaman, senang sahaja, RM5-00 akan dikenakan untuk setiap RM1,000-00 pinjaman bank.
So, kalau jumlah pinjaman RM850,000-00, cukai dikenakan ialah RM4,275-00
Jumlah ini akan disetemkan keatas dokumen Perjanjian Pinjaman original. Warna merah yer…
Cukai setem untuk Pindahmilik dikenakan dalam kes jual beli tanah daripada Pemaju apabila rumah yang anda beli itu sudah ada Geran! Dalam banyak2 kes, rumah projek belum ada Geran tanah, namun geran akan dikeluarkan dalam lebih kurang 3-5 tahun selepas sign SPA, untuk rumah strata (kondo, apartment, flat) lebih lama koman2 10 tahun lepas tu baru keluar. Semua bergantung kepada kecekapan pihak2 berwajib.
Tapi, untuk kes sub-sale, ade Geran ke takde, kene bayar jugak cukai pindahmilik tu.
Cara kira, hmmm.. xigt la, cam first RM100,000 – 1%
next RM100,001-00 hingga 500,000 – 2% .. nanti aku check balik, cari stamp duty act tadi xjumpe plak
Banyak lawyer gagal menerangkan cukai pindahmilik semasa Pembeli sign SPA dalam kes-kes projek,
yes, memang masa tu geran tak ada lagi dan cukai ini tak akan dibayar sehinggalah geran keluar,
tetapi dengan menerangkan kepada pembeli awal2, taklah mereka terkejut apabila 2-3 tahun
lagi lawyer hantar surat suruh sign borang Pindahmilik dan bayar cukai untuk Pindahmilik.
Aku dah terkena! Property RM600,000++, cukai dikenakan RM10,000++,
mau tak terkejut pembeli!! Last2 aku yang kene marah sebab tak bagitau awal2..
(padahal mase diorang sign SPA dulu aku belajar pun tak abis lagi!)
Kesimpulannya, untuk property RM950,000-00, anda kena sediakan sekurang-kurangnya jumlah berikut:-
- RM95,000-00 (10% daripada harga rumah)
- RM7,455-00 (yuran guaman untuk SPA + 5% sevice tax)
- RM6,756-75 (yuran guaman untuk FA + 5% service tax)
- RM4,275-00 (cukai setem untuk jumlah pinjaman)
- RM20,000++ kot (cukai setem untuk pindah milik)
menjadikan jumlahnyer = RM133,486.75++ (sbb cukai pindahmilik aku tak kompem)
Ok2, jangan gelabah, sebab selalu jugak kes-kes beli rumah [dari pemaju sahaja ok] pakej die macam ni:-
- 10% dari harga beli diskaun
- yuran guaman untuk SPA pemaju tanggung [dengan syarat kita tak amik lawyer lain selain yang developer syorkan la]
- yuran guaman untuk FA Bank tanggung [kalu anda layak untuk Zero Moving Fees/Zero Cost], dan ada jugak yang developer tanggung
- cukai jumlah pinjaman pun Bank tanggung dalam kes Zero Moving Fees/Zero Cost
- cukai pindahmilik belum perlu bayar lagi sebab kebanyakan rumah projek belum ada Geran lagi
So, kalu anda terjumpa projek-projek perumahan atau layak untuk pakej2 diatas, kos yang akan anda keluarkan
ialah RM0-00! Oh, lupa lagi, mungkin koman2 RM500-00 untuk Booking Fees SAHAJA!
Sekiranya anda muda (Bank suka peminjam-peminjam muda, sbb insyaAllah panjang umur lagi nak bayar loan), berkerjaya tetap (Bank nak koman-koman 6 bulan slip gaji & EPF statement, kalu anda professional lagi lah Bank suka – erm, ahli sukan professional, penari/pemuzik professional atau pendandan rambut professional bukan lah PROFESSIONAL dalam erti kata ini yerr..), jenguk2lah projek-projek perumahan atau sales gallery berhampiran anda, rebutlah peluang kalau ada pakej2 tadi, tanyer agent samaada pakej2 tadi available, sebab sekarang adalah masa yang menarik untuk membuat pelaburan hartanah! Ya, masa ekonomi gawat di mana kerajaan dah turunkan BLR!
Ingatkan nak tulis pendek ringkas padat, berjela-jela plak!
*EON Cap Islamic menawarkan pembiayaan mengikut harga pasaran, bukan harga jualan. Means, kalau pembeli nak margin of financing 90%, dan kalau EON Bank discover harga pasarn die lebih rendah dari harga jualan, bank tetap bagi 90%, tetapi dari harga pasaran, so, disamping 10% harga jualan, pembeli akan terpaksa keluarkan lagi duit untuk cover jumlah yang Bank tak tanggung tadi.
PANDUAN PENGISIAN BORANG GADAIAN/PROPERTY SALE AGREEMENT (PSA)/ PROPERTY PURCHASE AGREEMENT (PPA) KEATAS PEMBIAYAAN/ PINJAMAN PERUMAHAN BAGI (4-2) BELI TANAH DAN BINA RUMAH
----------------------------------------------------------------------------------------
A. PEMBIAYAAN SECARA ISLAM (SPPI)
(i) BORANG GADAIAN 16A DAN BORANG A TAMBAHAN E
(ii) PROPERTY SALE AGREEMENT (PSA) HARGA JUALAN
HARGA JUALAN BINA RUMAH
+ HARGA JUALAN
TANAH BARU =
AMAUN YANG PERLU DICATAT PADA BORANG GADAIAN 16A
& BORANG A TAMBAHAN E/PSA
(iii) BAYARAN ANSURAN BULANAN
BAYARAN SEBELUM MUQASAH BINA RUMAH
BAYARAN ANSURAN ANSURAN SEBELUM MUQASAH TANAH BARU
AMAUN ANSURAN BULANAN YANG PERLU
= DICATAT DALAM BORANG A TAMBAHAN E DAN PSA
(iv) PROPERTY PURCHASE AGREEMENT (PPA)
SAID FASILITY
JUMLAH PEMBIAYAAN TANAH BARU
+ JUMLAH PEMBIAYAAN BINA RUMAH
= AMAUN YANG PERLU DICATAT PADA PPA
1
(v) TAKAFUL GADAIJANJI
TAKAFUL GADAIJANJI BINA RUMAH
+ TAKAFUL GADAIJANJI TANAH BARU
= AMAUN TAKAFUL GADAIJANJI YANG PERLU DICATAT DALAM PPA
(VI) TAKAFUL PEMILIK RUMAH KEDIAMAN/RUMAH KEDAI/PETAK KEDIAMAN
TAKAFUL PEMILIK RUMAH KEDIAMAN/ RUMAH KEDAI/PETAK KEDIAMAN
B. PINJAMAN PERUMAHAN KONVENSIONAL (SPP)
RUJUK AMAUN KELULUSAN BINA RUMAH
= AMAUN YANG PERLU DICATAT DALAM PPA
(i) BORANG GADAIAN 16A DAN BORANG A/B TAMBAHAN E
JUMLAH PINJAMAN
JUMLAH PINJAMAN
BINA RUMAH +
JUMLAH PINJAMAN
TANAH BARU =
AMAUN YANG PERLU DICATAT PADA BORANG GADAIAN 16A DAN BORANG A/B TAMBAHAN E
BAYARAN ANSURAN BULANAN
ANSURAN BULANAN
BINA RUMAH +
ANSURAN BULANAN
TANAH BARU =
AMAUN ANSURAN BULANAN YANG PERLU DICATAT PADA BORANG A/B TAMBAHAN E
6. PANDUAN PENGISIAN BRG GADAIAN.2 /SU (FOLDER A)
2
Panduan Membeli Rumah
SUNDAY, 21 NOVEMBER 2010 16:34 |
Membeli atau menyewa? Jika seseorang atau pasangan diberi pilihan diantara membeli atau menyewa, sudah pasti jawapannya adalah membeli. Jawapan ini berdasarkan prinsip jika menyewa, rumah tersebut bukan menjadi milik anda! Jika berkemampuan, pastinya anda akan mencari lokasi kediaman yang sesuai sebelum membelinya. Artikel ini memberikan sedikit panduan kewangan dan bukan kewangan kepada anda mengenai beberapa pertimbangan rasional yang boleh dilaksanakan untuk memiliki rumah. Panduan Kewangan Pertimbangan pertama yang perlu anda lakukan ialah pembiayaan yang perlu dibelanjakan untuk memiliki rumah. Bertanyalah kepada diri anda adakah anda berkemampuan untuk membayar wang pendahuluan dan bayaran bulanannnya? Contoh: - Pengiraan bayaran balik pinjaman perumahan (bermula 1 Januari 2003, diandaikan pinjaman dibuat mulai 2003): Harga rumah RM180,000 Tempoh bayaran balik pinjaman 20 tahun Jumlah pinjaman bank RM150,000 Baki sebanyak RM30,000 (dari simpanan sendiri atau KWSP) Faedah pinjaman 6.6% setahun Pengiran jumlah bayaran balik pokok: RM150,000 x 6.6% x 20 tahun RM198,000 Bayaran pokok (bulanan) RM198,000 = RM825 (12 x 20) Pengiraan bayaran balik faedah (sehari): RM150,000 x 6.6% x 1/365 = RM27.12 Oleh itu, jumlah bayaran balik pinjaman untuk sebulan (contoh: Januari 2003): RM27.12 x 31 hari = 840.72 + pokok RM825 = RM1,665.82 Bayaran faedah di kira berdasarkan hari dan kaedah yang digunakan ialah baki berkurangan. Ini bermakna, pada peringkat awal pembayaran pinjaman, anda perlu membayar jumlah yang banyak berbanding tahun-tahun terakhir. Bayaran mulai bulan Januari 2004 hingga Disembar 2004 akan berkurangan. Bayaran pokok masih sebanyak RM825 sebulan. Bayaran faedah = RM150,000 � (RM825 x 12) x 6.6% x 1/365 = (RM150,000 - 9,900) x 6.6% x 1/365 = RM25.33 sehari Jumlah bayaran balik pinjaman untuk sebulan (Januari 2004) = (RM25.33 x 31 hari) + pokok RM825 = RM785.23 + RM825 = RM1,610.23 Berbincang bersama pasangan (suami atau isteri), cara terbaik membayar ansuran rumah. Tidak salah jika menetapkan gaji siapa yang akan digunakan untuk membayar ansuran rumah. Dicadangkan gaji suami, supaya gaji isteri boleh digunakan untuk menampung perbelanjaan lain seperti kereta dan perbelanjaan harian. Contoh: - Suami Gaji: RM3,000 (kasar) sebulan KWSP (9%): RM270 sebulan Ansuran pinjaman perumahan RM750 sebulan (25% daripada gaji bulanan) Gaji bersih bulanan = RM(3,000-270-750) = RM1,980 Isteri Gaji: RM2,500 (kasar) sebulan KWSP 9%: RM225 sebulan Ansuran pinjaman kereta RM400 sebulan Gaji bersih bulanan = RM(2,500-225-400) = RM1,875 Kesimpulan: Keluarga ini masih ada baki sebanyak RM3,855 sebulan (RM1,980 + RM1,875) untuk dibelanjakan. Belanja-belanja lain yang perlu dibayar ialah utiliti, petrol, pembakan dan penelenggaraa rumah dan kereta, dan perlanjaan persekolahan anak-anak. Perlu diingatkan bahawa kemudahan pinjaman diberi kepada anda berdasarkan kemampuan anda untuk membayarnya setiap bulan. Buat pengiraan terlebih dahulu sebelum meminjam. Bincangkan keuntungan membeli rumah sendiri. Walaupun anda harus membayar lebih berbanding dengan menyewa, keuntungan yang akan diperolehi biasanya lebih tinggi berbanding sewa. Selain itu, anda juga boleh menyewakan kediaman itu jika perlu. Contoh: Apabila anda sekeluarga terpaksa berpindah ke tempat lain atau majikan anda telah menyediakan tempat tinggal secara percuma atau dengan bayaran minimum. Contoh: - Rumah disewakan pada kadar bulanan sebanyak RM1,400 Bayaran ansuran pinjaman bank RM750 Cukai tanah dan taksiran RM500 Pembaikan dan penyelenggaraan RM1,000 Keuntungan yang diperoleh daripada penyewaan rumah sendiri: Sewa RM1,400 x 12 bulan = RM16,800 Tolak:Bayaran ansuran pinjaman bank RM 9,000 (RM750x12) Pembaikan dan penyelenggaraan RM 1,000 Cukai tanah dan taksiran RM 500 Lebihan RM 6,300 Anda memperoleh pendapatan sampingan sebanyak RM525 (RM6,300/12) sebulan. - Berbincang berkenaan dengan biaya tambahan yang harus dikeluarkan juga apabila ingin memiliki rumah. (contoh: wang KWSP, jualan saham, pinjaman dari keluarga atau ibu bapa yang mampu) - Berbincang juga jika anda memerlukan kerja untuk mengubah suai dan membaiki sekiranya rumah tersebut mengalami masalah. Terutama sekali jika anda bercadang untuk menyewakannya. - Jika kewangan anda terhad, jangan terburu-buru untuk mengubahsuai. Kekalkan rumah mengikut rekaan asal. Apa yang penting, anda perlu menjaganya supaya sentiasa dalam keadaan baik dan bersih. - Kos-kos lain seperti belanja gumana, duti setem, dan premium insurans perlu diambilkira Jadual pertama Solicitors Remuneration Order 1991 telah menetapkan bayaran kepada peguam dalam urusan jual-beli rumah seperti berikut: - 1 peratus ke atas RM100,000 yag pertama - 0.5 peratus ke atas RM4,900,000 yang berikutnya - 0.25 peratus ke atas baki Pihak peguam hanya boleh mengutip bayaran yuran guaman (fee) sama ada daripada pembeli atau penjual, bukan daripada kedua-duanya. Duti setem pula dikenakan ke atas dokumen pindah milik berdasarkan harga beli, seperti berikut: - 1 peratus ke atas RM100,000 yang pertama - 2 peratus ke atas RM400,000 yang berikutnya - 3 petatus ke atas RM1,500,000 yang berikutnya - 4 peratus ke atas baki Berapakah jumlah yang mampu anda bayar? Sebagai panduan, lazimnya bayaran pinjaman hendaklah dalam lingkungan 25 peratus hingga 33 peratus daripada pendapatan bulanan anda. Ini juga bergantung kepada hutang-hutang lain yang anda tanggung (seperti ansuran pinjaman kenderaan). Apakah had yang dikenakan bagi sesuatu pinjaman? Contoh: - Terdapat bank-bank komersil yang menghadkan umur peminjam antara 18 hingga 60 tahun. Jika umur melebihi 50 tahun, biasanya bank akan hanya membenarkan 50 peratus daripada harga rumah. Tempoh maksimum bayaran balik pinjaman perumahan ialah 35 tahun. Jika tempoh bayaran balik singkat, jumlah bayaran balik adalah tinggi tetapi faedah yang dikenakan tidak terlalu tinggi. Panduan Bukan Kewangan Berikut pula adalah panduan yang lebih terperinci untuk diambilkira sebelum anda membuat keputusan membeli rumah kediaman. Sebagai pembeli, anda perlu mengetahui aspek yang penting dalam proses untuk memiliki rumah supaya tidak terpedaya dengan taktik-taktik pemaju perumahan yang menawarkan pelbagai umpan untuk memastikan supaya rumah mereka terjual. Beberapa aspek penting ada dikemukakan oleh Bahagian Pengawasan dan Penguatkuasaan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang perlu diambilkira oleh seseorang pembeli. Diantaranya ialah: - Pemaju perumahan perlu mempunyai lesen yang sah dan masih berkuatkuasa. - Pemaju perumahan mempunyai permit iklan dan jualan yang sah dan masih berkuatkuasa. - Kenalpasti jenis rumah yang diiklankan. - Surat perjanjian jualbeli untuk tanah dan bangunan (Landed Property) ialah 24 bulan, seperti rumah berkembar, rumah teres dan rumah banglo. Surat perjanjian jualbeli untuk bangunan yang dipecahbahagikan (subdivided building) ialah 36 bulan. Bangunan ini termasuk rumah pangsa, apartment, kondominium dan rumah bandar (town house). Pembeli dinasihatkan supaya mendapatkan risalah secara percuma dari pemaju perumahan untuk mengetahui semua maklumat penting mengenai projek tersebut seperti lesen, permit, kawasan, pejabat pemaju dan sebagainya. Selain fakta di atas, bakal pembeli perlu mengambilkira hak milik tanah iaitu: 1) Hak milik perseorangan 2) Hak milik perkongsian 3) Hak milik syarikat 4) Hak milik strata Status tanah juga perlu diketahui ialah: 1) Rizab Melayu (Malay Reserve) 2) Hak milik kekal (Freehold) 3) Pajakan 99 tahun (99 years lease) Apabila anda mendapat maklumat berhubung pembukaan kaunter jualan rumah yang diiklankan, anda perlu mendapatkan beberapa maklumat daripada pemaju perumahan dengan mengambilkira langkah berikut: - Brosur projek perumahan secara percuma. - Luas bangunan (rumah). - Kedudukan rumah yang akan dibina. - Tarikh rumah dijangka siap. - Keadaan permukaan tapak di mana bangunan yang akan didirikan (seperti permukaan tapak yang berbukit, tanah bekas lombong, tanah paya) - Contoh surat perjanjian jual beli. - Teliti spesifikasi bahan pembinaan (tidak terlalu ramai pembeli yang prihatin tentang perkara ini) - Rujukan nombor kelulusan pelan bangunan oleh Pihak Berkuasa Tempatan. Anda perlu mengetahui hak dan kepentingan sebagai pembeli yang terdapat dalam surat perjanjian jual dan beli rumah. Maklumat tersebut haruslah yang mudah difahami. Perkara-perkara berikut perlu diambil kira dalam proses membeli rumah: - Isi perjanjian jualbeli rumah dirujuk menerusi Jadual G dan H di dalam Peraturan-peraturan Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1989. - Pembeli perlu menandatangani Surat Perjanjian Jualbeli pada masa pembayaran pertama iaitu 10% harga rumah dibayar kepada pemaju.Anda harus memastikan bahawa tarikh pembayaran pertama dan Surat Perjanjian Jualbeli adalah tarikh yang sama. - Pemaju tidak boleh mengutip apa-apa bayaran pun tanpa Surat Perjanjian Jualbeli. - Anda pastikan tuntutan bayaran ansuran kepada pemaju disokong dengan satu perakuan yang ditandatangani oleh arkitek atau jurutera yang bertauliah. - Jika anda (pembeli) atau pembiayaan (end financier : contoh bank) anda gagal membayar ansuran dalam tempoh 14 hari dari tarikh menerima notis bertulis bayaran, anda sebagai pembeli boleh dikenakan faedah oleh pemaju. Ianya dikira dari hari atas kadar 10 peratus setahun ke atas ansuran tidak berbayar. - Anda sebagai pembeli perlu diingatkan bahawa kegagalan anda untuk membayar ansuran dan faedah dikenakan bagi suatu tempoh melebihi 28 hari, ia membolehkan pemaju menamatkan perjanjian jualbeli. - Pembeli diingatkan supaya membayar bayaran untuk perkhidmatan pungutan sampah, pembersihan longkang, potongan rumput di rizab jalan hanya akan dibuat mulai tarikh pemilikan kosong untuk tanah dan bangunan. - Pembeli bertanggungjawab membayar cukai tanah, cukai taksiran serta caj lain ke atas harta yang dibeli mulai tarikh Perjanjian Jualbeli. - Semasa penyerahan pemilikan kosong rumah dilakukan, pemaju mesti memohon Perakuan Menduduki Bangunan (CF) daripada pihak berkuasa tempatan. - Pembeli hanya boleh menduduki rumah tersebut apabila Perakuan Layak Menduduki Bangunan (CF) dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan yang berkenaan. - Jika anda ingin mengubahsuai rumah anda, ianya boleh dilakukan selepas mendapat CF dan kelulusan pelan daripada pihak berkuasa. - Jika pemaju gagal menyerahkan Pemilikan Kosong Bangunan pada masa yang ditetapkan, pemaju hendaklah membayar gantirugi kepada pembeli. Gantirugi dikira dari hari ke hari dengan kadar 10 peratus setahun daripada harga beli rumah. - Pembeli boleh menuntut bayaran gantirugi daripada pemaju berkenaan sebelum tamatnya tempoh enam tahun dari tarikh penyerahan pemilikan kosong (serah kunci) yang disebut dalam Perjanjian Jualbeli. Kesimpulan: - Sebelum anda membuat keputusan untuk membeli rumah, cuba buat sedikit perbandingan mengenai semua segi. Terutamanya harga rumah tersebut. Pemaju yang berlainan akan menawarkan harga yang berlainan. Mahal atau murah bergantung kepada lain-lain kemudahan yang disediakan. Dinasihatkan jangan sekali-kali anda terburu-buru dalam membuat keputusan. Pembelian rumah merupakan pelaburan besar dan lama. Proses yang terlibat dalam pembelian adalah rumit jika hendak dibandingkan dengan proses membeli sebuah kereta. Oleh : Prof. Madya Faridah Ahmad, FCCA |
Skim Rumah Pertamaku
Salam
Tahukah anda yang anda mampu mengurangkan interest rumah anda hanya dengan menggunakan transactional loan?
Kelebihan transactional loan..
- Mampu mengurangkan interest sehingga 40-70%
- Memendekkan tempoh pembayaran dari 30 tahun ke 13-16 tahun sahaja. Bergantung kepada teknik yang digunakan (terdapat 3 teknik, akan diterangkan semasa presentation)
- Menambah savings anda
- Mampu memiliki rumah kedua atau ketiga
- Mampu membuat renovation rumah
contoh TL: keseluruhan loan kena bayar RM200k, tp dgn transactional loan ini. Peminjam cuma perlu bayar RM120K sahaja, juga dapat memendekkan jangkamasa pinjaman.
contoh: sepatutnya loan sampai 30 tahun jadi 16 tahun sahaja.
Ini bukan gimik. Sebenarnya semua bank pun ada plan ini, cuma sebelum ini plan ini hanya sesuai utk golongan berpendapatan tinggi sahaja. Sebabnya untuk guna loan ini, peminjam perlu membayar beberapa % dari pokok. selain tu ada banyak charge2 lain dikenakan. Cuma transactional loan ini sahaja yg tiada mengenakan sebarang kos dan memang dibuat untuk golongan pendapatan sederhana.
Siapa yg patut ambil peluang ni?
1) ANDA YG MMG ADA LOAN RUMAH. Transfer je loan anda ke transactional loan, tiada bayaran dikenakan.
2) ANDA YG BARU NAK BUAT LOAN RUMAH.
Berminat? Sediakan dokumen seperti:
- IC fotostat
- payslip 3 bulan
- Bank statement 3 bulan
- surat pengesahan jawatan
- SNP (sekiranya ingin refinance rumah)
- Bil air/elektrik
- copy buku bank..
- epf statement/ea form
- housing loan latest statement (sekiranya ingin refinance)16-06-05, 12:43 AM
Tahukah anda yang anda mampu mengurangkan interest rumah anda hanya dengan menggunakan transactional loan?
Kelebihan transactional loan..
- Mampu mengurangkan interest sehingga 40-70%
- Memendekkan tempoh pembayaran dari 30 tahun ke 13-16 tahun sahaja. Bergantung kepada teknik yang digunakan (terdapat 3 teknik, akan diterangkan semasa presentation)
- Menambah savings anda
- Mampu memiliki rumah kedua atau ketiga
- Mampu membuat renovation rumah
contoh TL: keseluruhan loan kena bayar RM200k, tp dgn transactional loan ini. Peminjam cuma perlu bayar RM120K sahaja, juga dapat memendekkan jangkamasa pinjaman.
contoh: sepatutnya loan sampai 30 tahun jadi 16 tahun sahaja.
Ini bukan gimik. Sebenarnya semua bank pun ada plan ini, cuma sebelum ini plan ini hanya sesuai utk golongan berpendapatan tinggi sahaja. Sebabnya untuk guna loan ini, peminjam perlu membayar beberapa % dari pokok. selain tu ada banyak charge2 lain dikenakan. Cuma transactional loan ini sahaja yg tiada mengenakan sebarang kos dan memang dibuat untuk golongan pendapatan sederhana.
Siapa yg patut ambil peluang ni?
1) ANDA YG MMG ADA LOAN RUMAH. Transfer je loan anda ke transactional loan, tiada bayaran dikenakan.
2) ANDA YG BARU NAK BUAT LOAN RUMAH.
Berminat? Sediakan dokumen seperti:
- IC fotostat
- payslip 3 bulan
- Bank statement 3 bulan
- surat pengesahan jawatan
- SNP (sekiranya ingin refinance rumah)
- Bil air/elektrik
- copy buku bank..
- epf statement/ea form
- housing loan latest statement (sekiranya ingin refinance)16-06-05, 12:43 AM
ooo camtu ye mito. Kalau kita bayar lump sum sekali, dia akan kurangkan monthly installment ataupun kurangkan tempoh pembayaran?
bagus jugak ni, siap boleh skip 3 bulan tu.
biasanyer akan kurangkan tempoh pembayaran
kalu nak beli umah under const. biasanyer tak payah......developer akan uruskan, kalu nak senang ler ambik jer panel bank developer
1st step, bayar booking ker developer.....lepaih tu sign s&p ngan developer, bila dah sign s&p, developer akan bwk ke panel bank derong...s&p tu panel lawyer akan uruskan, besanyer lawyer developer x kasi cari lain, lgipun fee lawyer besanyer free kalu ambik panel just bayar yang derang punyer other cost like stamping, photostat, travelling camtu jer.....tu pun kadang2 cecah gak 1k........s&p tu bila ngan bank, ada satu lagi lawyer, besanyer lawyer bank sam gak ngan lawyer developer kalu g panel la.....stamping untuk loan agreement besanyer mahal, so kalu nak beli umah cek dulu either stamping fee kena bayar tak? kadang2 developer bagi free
regarding mrta, bank besanyer akan tengok kemapuan gaji kita and also how much we take financing to finance umah.......mrta besanyer mahal, kalu umah rega 140k ader la dlm 6-7k based on umur kita & how long we take a loan.....kalu mampu besanyer bank akan include skali dlam loan or kalu dah ambik loan 100%, kena bayar sendiri
bila dah dapat offer letter dari bank ngan s&p umah, baru ler bleh pi kwsp, isi form......normally dlm masa 2 minggu siap kita dpt duit....2 minggu after submission rajin2 ler check dalam maybank2u kalu pakai no account maybank
document yg kena submit:
-masa nak beli umah
1. Booking fee (normally 1k to 2k)
2. Slip gaji 3 bulan
3. Kadang2 bank statement or update buku account
4. latest kwsp statement - ni pun kalu nak strong
5. EA form or form J
6. Photostat IC
-masa nak apply kwsp
1. S&P
2. Letter offer bank
3. IC
Kwsp akan bagi duit cam ni formula dier
-katakan umah harga 100k, d/pymt 10k, banl offer 90k
-kwsp anda ada 8k dlm akaun 2, so kwsp akan bagi semua 8k
-katakan kwsp anda ada 11k dlm akaun2, maka kwsp akan bagi just 10k sahaja
Sekarang nak beli umah tak susah & tak yah kluar duit pulu2 ribu......just standby around 5k........for booking 1k or 2k, the rest for lawyer tp chekc gak kadang2 developer akan cover all the cost for lawyer including fee and disbursement fee.....
Kalu nak umah 2 hand pulak, my advise cek dulu braper owner nak jual, then cek ngan bank how much derang boleh offer........cost some place, valuation value bank besanyer rendah....so from then kita boleh agak how much you can apply loan, or how much need to top up, certain bank just bagi loan 80 to 90%, tak byk can give 100%
then bila dah dapat semua anggaran bank, baru ler g cari lawyer.....easy if use same lawyer ngan seller, bila dah sign s&P, baru ler g bank apply loan.....
Bank ader dier punya valuation co., so b4 approve, they akan get valuation report dan loan akan dibagi 80% or 90% based on valuation or harga nak jual, which one is lower
tak clear?
bagus jugak ni, siap boleh skip 3 bulan tu.
biasanyer akan kurangkan tempoh pembayaran
kalu nak beli umah under const. biasanyer tak payah......developer akan uruskan, kalu nak senang ler ambik jer panel bank developer
1st step, bayar booking ker developer.....lepaih tu sign s&p ngan developer, bila dah sign s&p, developer akan bwk ke panel bank derong...s&p tu panel lawyer akan uruskan, besanyer lawyer developer x kasi cari lain, lgipun fee lawyer besanyer free kalu ambik panel just bayar yang derang punyer other cost like stamping, photostat, travelling camtu jer.....tu pun kadang2 cecah gak 1k........s&p tu bila ngan bank, ada satu lagi lawyer, besanyer lawyer bank sam gak ngan lawyer developer kalu g panel la.....stamping untuk loan agreement besanyer mahal, so kalu nak beli umah cek dulu either stamping fee kena bayar tak? kadang2 developer bagi free
regarding mrta, bank besanyer akan tengok kemapuan gaji kita and also how much we take financing to finance umah.......mrta besanyer mahal, kalu umah rega 140k ader la dlm 6-7k based on umur kita & how long we take a loan.....kalu mampu besanyer bank akan include skali dlam loan or kalu dah ambik loan 100%, kena bayar sendiri
bila dah dapat offer letter dari bank ngan s&p umah, baru ler bleh pi kwsp, isi form......normally dlm masa 2 minggu siap kita dpt duit....2 minggu after submission rajin2 ler check dalam maybank2u kalu pakai no account maybank
document yg kena submit:
-masa nak beli umah
1. Booking fee (normally 1k to 2k)
2. Slip gaji 3 bulan
3. Kadang2 bank statement or update buku account
4. latest kwsp statement - ni pun kalu nak strong
5. EA form or form J
6. Photostat IC
-masa nak apply kwsp
1. S&P
2. Letter offer bank
3. IC
Kwsp akan bagi duit cam ni formula dier
-katakan umah harga 100k, d/pymt 10k, banl offer 90k
-kwsp anda ada 8k dlm akaun 2, so kwsp akan bagi semua 8k
-katakan kwsp anda ada 11k dlm akaun2, maka kwsp akan bagi just 10k sahaja
Sekarang nak beli umah tak susah & tak yah kluar duit pulu2 ribu......just standby around 5k........for booking 1k or 2k, the rest for lawyer tp chekc gak kadang2 developer akan cover all the cost for lawyer including fee and disbursement fee.....
Kalu nak umah 2 hand pulak, my advise cek dulu braper owner nak jual, then cek ngan bank how much derang boleh offer........cost some place, valuation value bank besanyer rendah....so from then kita boleh agak how much you can apply loan, or how much need to top up, certain bank just bagi loan 80 to 90%, tak byk can give 100%
then bila dah dapat semua anggaran bank, baru ler g cari lawyer.....easy if use same lawyer ngan seller, bila dah sign s&P, baru ler g bank apply loan.....
Bank ader dier punya valuation co., so b4 approve, they akan get valuation report dan loan akan dibagi 80% or 90% based on valuation or harga nak jual, which one is lower
tak clear?
a few thread to help:
1. http://hba.org.my/
2. http://www.iproperty.com.my/
3. http://www.nst.com.my/Weekly/PropertyTimes/
Pinjaman perumahan boleh diperolehi daripada beberapa cara seperti daripada
1. Bank
2. Pinjaman perumahan kakitangan kerajaan
3. Pinjamaan perumahan semi-kerajaan
4. Institusi Insuran spt AIA, ING
Banyak terpaksa melalui bank. Setiap bank mempunyai cara mereka tersendiri. Perbankkan cara Islam amat pratikal dimasa kini, jarak terdekat mungkin kita nampak cara konvensional lebih menguntungkan, tetapi even syarikat "Financial Adviser" sendiri pun advice ambil "FIXED RATE" berbanding BLR.
Bank selalunya sanggup menyediakan pinjaman 100% bagi yang layak, kebiasaan dibawah RM150K 10% pendahuluaan diperlukan pemaju. Sejumlah wang juga perlu disediakan bagi melantik peguam bagi urusan bank dan pejabat perumahan.
MRTA bagus dimasukkan sekali didalam Loan Rumah, paling bagus ambillah MRTA Takaful kerana wang dikembalikan selepas tamat tempuh pembayaran loan.
Setiap bank ada buat "penalty charge" jika tempuh tertentu sebelum bertukar bank. Jumlah charge mungkin ribuan ringgit......sila berhati-hati.
Sila tanya pemaju samada lot rumah anda adalah "master title" atau telah dipecahkan kepada "individual title". Ia juga melibatkan kos ribuan ringgit.
TIPS Jual Beli Hartanah 1 – KOS BELI RUMAH = Harga Rumah+Yuran Peguam+Cukai Pelbagai
Aku teringat several points on property dealings hari ni…9 bulan di firm lama (eh, pengumuman yer.. aku dah selamat memberhentikan diri sendiri bermula semalam)
campur 9 bulan chambering, campur lagi 5 bulan attachment sbb repeat Bar exam tak lepas2..
banyak gak la info-info menarik pasal property dealings yang bagi aku berguna untuk public tahu…
So, from now on aku akan share serba sedikit dengan pembaca sekalian tips-tips property dealings/
jual beli hartanah.
TIPS Jual Beli Hartanah 1 – KOS BELI RUMAH = Harga Rumah+Yuran Peguam+Cukai Pelbagai
OK, secara ringkas dan padat, anda perlu memiliki expectation di atas bila-bila sahaja anda tergerak hati
nak beli rumah. Ingat! Disamping harga rumah, anda perlu ambil kira kos-kos yang datang dengan urusan
jual beli tanah itu.
1. Harga Rumah
- Untuk rumah dibeli terus dari pemaju / rumah projek, pada kebiasaan anda harus keluarkan 10%
daripada harga rumah itu daripada poket anda sendiri untuk dibayar terus kepada pemaju. Kalau
rumah anda RM100,000-00, so, pastikan simpanan anda melebihi RM10,000-00 untuk dibayar kepada pemaju.
- cara dapatkan 10%; 1. Korek duit KWSP selepas Perjanjian Jual-Beli anda ditandatngani dan disetem, 2. Korek
duit pelaburan bertahun-tahun anda, 3. Korek peti harta karun anda sendiri kat rumah. It is not advisable
untuk anda membuat pinjaman peribadi / personal loan untuk cover this sum… Meminjam duit untuk meminjam
lagi is A BIG NO-NO dalam pengurusan kewangan berhemah.
- sesetengah pemaju sengaja menambah 10% harga pasaran* kepada harga rumah tersebut. Malah menguar2kan bahawa pembeli akan diberi 10% diskaun. Contoh, harga pasaran RM180,000-00, tetapi harga
tawaran ialah RM198,000-00. Bila pemaju menghalalkan RM18,000-00, pemaju tak rugi apa-apa kerana
pemaju akan tetap dapat harga market value daripada Bank yang menawarkan pinjaman perumahan kepada pembeli.
Pembeli untung berganda di sini sebab satu sen pun tak perlu dikeluarkan untuk membayar 10% harga beli!!!
Oh mungkin beberapa ratus sahaja sebagai Booking fees.
- untuk rumah yang dibeli terus dari pemilik rumah selain pemaju/ subsequent sale atau lawyer-lawyer panggil sub-sale, anda harus sediakan cheque/cash 10% harga rumah semasa menandatangani perjanjian jual beli itu. Jadi,
pastikan anda benar-benar ada duit untuk beli rumah dengan cara begini.
2. Yuran Guaman
- beli saja rumah, INGAT! Yuran guaman anda akan keluarkan untuk dua urusan; 1. Urusan pendokumentasian (susahnyer) Perjanjian jual beli (SPA), dan 2. Urusan pendokumentasian Perjanjian Pinjaman Perumahan (FA).
- Itu secara general, melainkan pemaju sendiri yang akan membayar kos tersebut, atau anda layak untuk Zero Moving Fees dalam Perjanjian Pinjaman Perumahan, whereby Bank sendiri akan menanggung kos tersebut. Dalam kes ini, anda tidak mengeluarkan satu sen pun untuk Yuran Guaman!
- Cara kira Yuran Guaman; untuk SPA, kadar yuran / scale fees dikira dari harga beli, dan dalam FA, scale fees dikira dari jumlah pinjaman anda dengan Bank.
RM150,000-00 pertama – 1% i.e. RM150,00-00
RM150,001-00 hingga RM850,00 – o.7% i.e. RM5,950-00
RM850,001-00 hingga berape juta tah tak ingat – o.6% RM++
Contoh, katakanlah harga rumah anda RM950,000-00
Jadi yuran guaman yang akan dikenakan ialah RM7,100-00, tambah 5% service tax
= jadilah RM7,455-00
Anda ambil pula pinjaman RM855,000-00 (90% dari harga rumah)
Jadi yuran guaman yang akan dikenakan ialah RM6,435-00, tambah 5% service tax
= jadilah RM6,756-75
Jadi, jumlah fee guaman yang anda kena bayar untuk kedua2 urusan SPA dan FA ialah
RM14,211-75 (kalau firm yang handle this two cases firm yang sama.. maka kaya rayalah firm tersebut…)
3- Cukai pelbagai (Disbursements)
Cukai setem dokumen / setem hasil (empat salinan setiap satu dokumen) = RM10-00 sahaja setiap satu hehehe
ini adalah cukai standard mana-mana urusan jual beli hartanah…
Cukai yang banyak orang tak ambil tahu ialah
1. Cukai Setem untuk Pindahmilik, dan dua
2. Cukai jumlah pinjaman
Untuk cukai jumlah pinjaman, senang sahaja, RM5-00 akan dikenakan untuk setiap RM1,000-00 pinjaman bank.
So, kalau jumlah pinjaman RM850,000-00, cukai dikenakan ialah RM4,275-00
Jumlah ini akan disetemkan keatas dokumen Perjanjian Pinjaman original. Warna merah yer…
Cukai setem untuk Pindahmilik dikenakan dalam kes jual beli tanah daripada Pemaju apabila rumah yang anda beli itu sudah ada Geran! Dalam banyak2 kes, rumah projek belum ada Geran tanah, namun geran akan dikeluarkan dalam lebih kurang 3-5 tahun selepas sign SPA, untuk rumah strata (kondo, apartment, flat) lebih lama koman2 10 tahun lepas tu baru keluar. Semua bergantung kepada kecekapan pihak2 berwajib.
Tapi, untuk kes sub-sale, ade Geran ke takde, kene bayar jugak cukai pindahmilik tu.
Cara kira, hmmm.. xigt la, cam first RM100,000 – 1%
next RM100,001-00 hingga 500,000 – 2% .. nanti aku check balik, cari stamp duty act tadi xjumpe plak
Banyak lawyer gagal menerangkan cukai pindahmilik semasa Pembeli sign SPA dalam kes-kes projek,
yes, memang masa tu geran tak ada lagi dan cukai ini tak akan dibayar sehinggalah geran keluar,
tetapi dengan menerangkan kepada pembeli awal2, taklah mereka terkejut apabila 2-3 tahun
lagi lawyer hantar surat suruh sign borang Pindahmilik dan bayar cukai untuk Pindahmilik.
Aku dah terkena! Property RM600,000++, cukai dikenakan RM10,000++,
mau tak terkejut pembeli!! Last2 aku yang kene marah sebab tak bagitau awal2..
(padahal mase diorang sign SPA dulu aku belajar pun tak abis lagi!)
Kesimpulannya, untuk property RM950,000-00, anda kena sediakan sekurang-kurangnya jumlah berikut:-
- RM95,000-00 (10% daripada harga rumah)
- RM7,455-00 (yuran guaman untuk SPA + 5% sevice tax)
- RM6,756-75 (yuran guaman untuk FA + 5% service tax)
- RM4,275-00 (cukai setem untuk jumlah pinjaman)
- RM20,000++ kot (cukai setem untuk pindah milik)
menjadikan jumlahnyer = RM133,486.75++ (sbb cukai pindahmilik aku tak kompem)
Ok2, jangan gelabah, sebab selalu jugak kes-kes beli rumah [dari pemaju sahaja ok] pakej die macam ni:-
- 10% dari harga beli diskaun
- yuran guaman untuk SPA pemaju tanggung [dengan syarat kita tak amik lawyer lain selain yang developer syorkan la]
- yuran guaman untuk FA Bank tanggung [kalu anda layak untuk Zero Moving Fees/Zero Cost], dan ada jugak yang developer tanggung
- cukai jumlah pinjaman pun Bank tanggung dalam kes Zero Moving Fees/Zero Cost
- cukai pindahmilik belum perlu bayar lagi sebab kebanyakan rumah projek belum ada Geran lagi
So, kalu anda terjumpa projek-projek perumahan atau layak untuk pakej2 diatas, kos yang akan anda keluarkan
ialah RM0-00! Oh, lupa lagi, mungkin koman2 RM500-00 untuk Booking Fees SAHAJA!
Sekiranya anda muda (Bank suka peminjam-peminjam muda, sbb insyaAllah panjang umur lagi nak bayar loan), berkerjaya tetap (Bank nak koman-koman 6 bulan slip gaji & EPF statement, kalu anda professional lagi lah Bank suka – erm, ahli sukan professional, penari/pemuzik professional atau pendandan rambut professional bukan lah PROFESSIONAL dalam erti kata ini yerr..), jenguk2lah projek-projek perumahan atau sales gallery berhampiran anda, rebutlah peluang kalau ada pakej2 tadi, tanyer agent samaada pakej2 tadi available, sebab sekarang adalah masa yang menarik untuk membuat pelaburan hartanah! Ya, masa ekonomi gawat di mana kerajaan dah turunkan BLR!
Ingatkan nak tulis pendek ringkas padat, berjela-jela plak!
*EON Cap Islamic menawarkan pembiayaan mengikut harga pasaran, bukan harga jualan. Means, kalau pembeli nak margin of financing 90%, dan kalau EON Bank discover harga pasarn die lebih rendah dari harga jualan, bank tetap bagi 90%, tetapi dari harga pasaran, so, disamping 10% harga jualan, pembeli akan terpaksa keluarkan lagi duit untuk cover jumlah yang Bank tak tanggung tadi.
PANDUAN PENGISIAN BORANG GADAIAN/PROPERTY SALE AGREEMENT (PSA)/ PROPERTY PURCHASE AGREEMENT (PPA) KEATAS PEMBIAYAAN/ PINJAMAN PERUMAHAN BAGI (4-2) BELI TANAH DAN BINA RUMAH
----------------------------------------------------------------------------------------
A. PEMBIAYAAN SECARA ISLAM (SPPI)
(i) BORANG GADAIAN 16A DAN BORANG A TAMBAHAN E
(ii) PROPERTY SALE AGREEMENT (PSA) HARGA JUALAN
HARGA JUALAN BINA RUMAH
+ HARGA JUALAN
TANAH BARU =
AMAUN YANG PERLU DICATAT PADA BORANG GADAIAN 16A
& BORANG A TAMBAHAN E/PSA
(iii) BAYARAN ANSURAN BULANAN
BAYARAN SEBELUM MUQASAH BINA RUMAH
BAYARAN ANSURAN ANSURAN SEBELUM MUQASAH TANAH BARU
AMAUN ANSURAN BULANAN YANG PERLU
= DICATAT DALAM BORANG A TAMBAHAN E DAN PSA
(iv) PROPERTY PURCHASE AGREEMENT (PPA)
SAID FASILITY
JUMLAH PEMBIAYAAN TANAH BARU
+ JUMLAH PEMBIAYAAN BINA RUMAH
= AMAUN YANG PERLU DICATAT PADA PPA
1
(v) TAKAFUL GADAIJANJI
TAKAFUL GADAIJANJI BINA RUMAH
+ TAKAFUL GADAIJANJI TANAH BARU
= AMAUN TAKAFUL GADAIJANJI YANG PERLU DICATAT DALAM PPA
(VI) TAKAFUL PEMILIK RUMAH KEDIAMAN/RUMAH KEDAI/PETAK KEDIAMAN
TAKAFUL PEMILIK RUMAH KEDIAMAN/ RUMAH KEDAI/PETAK KEDIAMAN
B. PINJAMAN PERUMAHAN KONVENSIONAL (SPP)
RUJUK AMAUN KELULUSAN BINA RUMAH
= AMAUN YANG PERLU DICATAT DALAM PPA
(i) BORANG GADAIAN 16A DAN BORANG A/B TAMBAHAN E
JUMLAH PINJAMAN
JUMLAH PINJAMAN
BINA RUMAH +
JUMLAH PINJAMAN
TANAH BARU =
AMAUN YANG PERLU DICATAT PADA BORANG GADAIAN 16A DAN BORANG A/B TAMBAHAN E
BAYARAN ANSURAN BULANAN
ANSURAN BULANAN
BINA RUMAH +
ANSURAN BULANAN
TANAH BARU =
AMAUN ANSURAN BULANAN YANG PERLU DICATAT PADA BORANG A/B TAMBAHAN E
6. PANDUAN PENGISIAN BRG GADAIAN.2 /SU (FOLDER A)
2
Panduan Membeli Rumah
SUNDAY, 21 NOVEMBER 2010 16:34 |
Membeli atau menyewa? Jika seseorang atau pasangan diberi pilihan diantara membeli atau menyewa, sudah pasti jawapannya adalah membeli. Jawapan ini berdasarkan prinsip jika menyewa, rumah tersebut bukan menjadi milik anda! Jika berkemampuan, pastinya anda akan mencari lokasi kediaman yang sesuai sebelum membelinya. Artikel ini memberikan sedikit panduan kewangan dan bukan kewangan kepada anda mengenai beberapa pertimbangan rasional yang boleh dilaksanakan untuk memiliki rumah. Panduan Kewangan Pertimbangan pertama yang perlu anda lakukan ialah pembiayaan yang perlu dibelanjakan untuk memiliki rumah. Bertanyalah kepada diri anda adakah anda berkemampuan untuk membayar wang pendahuluan dan bayaran bulanannnya? Contoh: - Pengiraan bayaran balik pinjaman perumahan (bermula 1 Januari 2003, diandaikan pinjaman dibuat mulai 2003): Harga rumah RM180,000 Tempoh bayaran balik pinjaman 20 tahun Jumlah pinjaman bank RM150,000 Baki sebanyak RM30,000 (dari simpanan sendiri atau KWSP) Faedah pinjaman 6.6% setahun Pengiran jumlah bayaran balik pokok: RM150,000 x 6.6% x 20 tahun RM198,000 Bayaran pokok (bulanan) RM198,000 = RM825 (12 x 20) Pengiraan bayaran balik faedah (sehari): RM150,000 x 6.6% x 1/365 = RM27.12 Oleh itu, jumlah bayaran balik pinjaman untuk sebulan (contoh: Januari 2003): RM27.12 x 31 hari = 840.72 + pokok RM825 = RM1,665.82 Bayaran faedah di kira berdasarkan hari dan kaedah yang digunakan ialah baki berkurangan. Ini bermakna, pada peringkat awal pembayaran pinjaman, anda perlu membayar jumlah yang banyak berbanding tahun-tahun terakhir. Bayaran mulai bulan Januari 2004 hingga Disembar 2004 akan berkurangan. Bayaran pokok masih sebanyak RM825 sebulan. Bayaran faedah = RM150,000 � (RM825 x 12) x 6.6% x 1/365 = (RM150,000 - 9,900) x 6.6% x 1/365 = RM25.33 sehari Jumlah bayaran balik pinjaman untuk sebulan (Januari 2004) = (RM25.33 x 31 hari) + pokok RM825 = RM785.23 + RM825 = RM1,610.23 Berbincang bersama pasangan (suami atau isteri), cara terbaik membayar ansuran rumah. Tidak salah jika menetapkan gaji siapa yang akan digunakan untuk membayar ansuran rumah. Dicadangkan gaji suami, supaya gaji isteri boleh digunakan untuk menampung perbelanjaan lain seperti kereta dan perbelanjaan harian. Contoh: - Suami Gaji: RM3,000 (kasar) sebulan KWSP (9%): RM270 sebulan Ansuran pinjaman perumahan RM750 sebulan (25% daripada gaji bulanan) Gaji bersih bulanan = RM(3,000-270-750) = RM1,980 Isteri Gaji: RM2,500 (kasar) sebulan KWSP 9%: RM225 sebulan Ansuran pinjaman kereta RM400 sebulan Gaji bersih bulanan = RM(2,500-225-400) = RM1,875 Kesimpulan: Keluarga ini masih ada baki sebanyak RM3,855 sebulan (RM1,980 + RM1,875) untuk dibelanjakan. Belanja-belanja lain yang perlu dibayar ialah utiliti, petrol, pembakan dan penelenggaraa rumah dan kereta, dan perlanjaan persekolahan anak-anak. Perlu diingatkan bahawa kemudahan pinjaman diberi kepada anda berdasarkan kemampuan anda untuk membayarnya setiap bulan. Buat pengiraan terlebih dahulu sebelum meminjam. Bincangkan keuntungan membeli rumah sendiri. Walaupun anda harus membayar lebih berbanding dengan menyewa, keuntungan yang akan diperolehi biasanya lebih tinggi berbanding sewa. Selain itu, anda juga boleh menyewakan kediaman itu jika perlu. Contoh: Apabila anda sekeluarga terpaksa berpindah ke tempat lain atau majikan anda telah menyediakan tempat tinggal secara percuma atau dengan bayaran minimum. Contoh: - Rumah disewakan pada kadar bulanan sebanyak RM1,400 Bayaran ansuran pinjaman bank RM750 Cukai tanah dan taksiran RM500 Pembaikan dan penyelenggaraan RM1,000 Keuntungan yang diperoleh daripada penyewaan rumah sendiri: Sewa RM1,400 x 12 bulan = RM16,800 Tolak:Bayaran ansuran pinjaman bank RM 9,000 (RM750x12) Pembaikan dan penyelenggaraan RM 1,000 Cukai tanah dan taksiran RM 500 Lebihan RM 6,300 Anda memperoleh pendapatan sampingan sebanyak RM525 (RM6,300/12) sebulan. - Berbincang berkenaan dengan biaya tambahan yang harus dikeluarkan juga apabila ingin memiliki rumah. (contoh: wang KWSP, jualan saham, pinjaman dari keluarga atau ibu bapa yang mampu) - Berbincang juga jika anda memerlukan kerja untuk mengubah suai dan membaiki sekiranya rumah tersebut mengalami masalah. Terutama sekali jika anda bercadang untuk menyewakannya. - Jika kewangan anda terhad, jangan terburu-buru untuk mengubahsuai. Kekalkan rumah mengikut rekaan asal. Apa yang penting, anda perlu menjaganya supaya sentiasa dalam keadaan baik dan bersih. - Kos-kos lain seperti belanja gumana, duti setem, dan premium insurans perlu diambilkira Jadual pertama Solicitors Remuneration Order 1991 telah menetapkan bayaran kepada peguam dalam urusan jual-beli rumah seperti berikut: - 1 peratus ke atas RM100,000 yag pertama - 0.5 peratus ke atas RM4,900,000 yang berikutnya - 0.25 peratus ke atas baki Pihak peguam hanya boleh mengutip bayaran yuran guaman (fee) sama ada daripada pembeli atau penjual, bukan daripada kedua-duanya. Duti setem pula dikenakan ke atas dokumen pindah milik berdasarkan harga beli, seperti berikut: - 1 peratus ke atas RM100,000 yang pertama - 2 peratus ke atas RM400,000 yang berikutnya - 3 petatus ke atas RM1,500,000 yang berikutnya - 4 peratus ke atas baki Berapakah jumlah yang mampu anda bayar? Sebagai panduan, lazimnya bayaran pinjaman hendaklah dalam lingkungan 25 peratus hingga 33 peratus daripada pendapatan bulanan anda. Ini juga bergantung kepada hutang-hutang lain yang anda tanggung (seperti ansuran pinjaman kenderaan). Apakah had yang dikenakan bagi sesuatu pinjaman? Contoh: - Terdapat bank-bank komersil yang menghadkan umur peminjam antara 18 hingga 60 tahun. Jika umur melebihi 50 tahun, biasanya bank akan hanya membenarkan 50 peratus daripada harga rumah. Tempoh maksimum bayaran balik pinjaman perumahan ialah 35 tahun. Jika tempoh bayaran balik singkat, jumlah bayaran balik adalah tinggi tetapi faedah yang dikenakan tidak terlalu tinggi. Panduan Bukan Kewangan Berikut pula adalah panduan yang lebih terperinci untuk diambilkira sebelum anda membuat keputusan membeli rumah kediaman. Sebagai pembeli, anda perlu mengetahui aspek yang penting dalam proses untuk memiliki rumah supaya tidak terpedaya dengan taktik-taktik pemaju perumahan yang menawarkan pelbagai umpan untuk memastikan supaya rumah mereka terjual. Beberapa aspek penting ada dikemukakan oleh Bahagian Pengawasan dan Penguatkuasaan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang perlu diambilkira oleh seseorang pembeli. Diantaranya ialah: - Pemaju perumahan perlu mempunyai lesen yang sah dan masih berkuatkuasa. - Pemaju perumahan mempunyai permit iklan dan jualan yang sah dan masih berkuatkuasa. - Kenalpasti jenis rumah yang diiklankan. - Surat perjanjian jualbeli untuk tanah dan bangunan (Landed Property) ialah 24 bulan, seperti rumah berkembar, rumah teres dan rumah banglo. Surat perjanjian jualbeli untuk bangunan yang dipecahbahagikan (subdivided building) ialah 36 bulan. Bangunan ini termasuk rumah pangsa, apartment, kondominium dan rumah bandar (town house). Pembeli dinasihatkan supaya mendapatkan risalah secara percuma dari pemaju perumahan untuk mengetahui semua maklumat penting mengenai projek tersebut seperti lesen, permit, kawasan, pejabat pemaju dan sebagainya. Selain fakta di atas, bakal pembeli perlu mengambilkira hak milik tanah iaitu: 1) Hak milik perseorangan 2) Hak milik perkongsian 3) Hak milik syarikat 4) Hak milik strata Status tanah juga perlu diketahui ialah: 1) Rizab Melayu (Malay Reserve) 2) Hak milik kekal (Freehold) 3) Pajakan 99 tahun (99 years lease) Apabila anda mendapat maklumat berhubung pembukaan kaunter jualan rumah yang diiklankan, anda perlu mendapatkan beberapa maklumat daripada pemaju perumahan dengan mengambilkira langkah berikut: - Brosur projek perumahan secara percuma. - Luas bangunan (rumah). - Kedudukan rumah yang akan dibina. - Tarikh rumah dijangka siap. - Keadaan permukaan tapak di mana bangunan yang akan didirikan (seperti permukaan tapak yang berbukit, tanah bekas lombong, tanah paya) - Contoh surat perjanjian jual beli. - Teliti spesifikasi bahan pembinaan (tidak terlalu ramai pembeli yang prihatin tentang perkara ini) - Rujukan nombor kelulusan pelan bangunan oleh Pihak Berkuasa Tempatan. Anda perlu mengetahui hak dan kepentingan sebagai pembeli yang terdapat dalam surat perjanjian jual dan beli rumah. Maklumat tersebut haruslah yang mudah difahami. Perkara-perkara berikut perlu diambil kira dalam proses membeli rumah: - Isi perjanjian jualbeli rumah dirujuk menerusi Jadual G dan H di dalam Peraturan-peraturan Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1989. - Pembeli perlu menandatangani Surat Perjanjian Jualbeli pada masa pembayaran pertama iaitu 10% harga rumah dibayar kepada pemaju.Anda harus memastikan bahawa tarikh pembayaran pertama dan Surat Perjanjian Jualbeli adalah tarikh yang sama. - Pemaju tidak boleh mengutip apa-apa bayaran pun tanpa Surat Perjanjian Jualbeli. - Anda pastikan tuntutan bayaran ansuran kepada pemaju disokong dengan satu perakuan yang ditandatangani oleh arkitek atau jurutera yang bertauliah. - Jika anda (pembeli) atau pembiayaan (end financier : contoh bank) anda gagal membayar ansuran dalam tempoh 14 hari dari tarikh menerima notis bertulis bayaran, anda sebagai pembeli boleh dikenakan faedah oleh pemaju. Ianya dikira dari hari atas kadar 10 peratus setahun ke atas ansuran tidak berbayar. - Anda sebagai pembeli perlu diingatkan bahawa kegagalan anda untuk membayar ansuran dan faedah dikenakan bagi suatu tempoh melebihi 28 hari, ia membolehkan pemaju menamatkan perjanjian jualbeli. - Pembeli diingatkan supaya membayar bayaran untuk perkhidmatan pungutan sampah, pembersihan longkang, potongan rumput di rizab jalan hanya akan dibuat mulai tarikh pemilikan kosong untuk tanah dan bangunan. - Pembeli bertanggungjawab membayar cukai tanah, cukai taksiran serta caj lain ke atas harta yang dibeli mulai tarikh Perjanjian Jualbeli. - Semasa penyerahan pemilikan kosong rumah dilakukan, pemaju mesti memohon Perakuan Menduduki Bangunan (CF) daripada pihak berkuasa tempatan. - Pembeli hanya boleh menduduki rumah tersebut apabila Perakuan Layak Menduduki Bangunan (CF) dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan yang berkenaan. - Jika anda ingin mengubahsuai rumah anda, ianya boleh dilakukan selepas mendapat CF dan kelulusan pelan daripada pihak berkuasa. - Jika pemaju gagal menyerahkan Pemilikan Kosong Bangunan pada masa yang ditetapkan, pemaju hendaklah membayar gantirugi kepada pembeli. Gantirugi dikira dari hari ke hari dengan kadar 10 peratus setahun daripada harga beli rumah. - Pembeli boleh menuntut bayaran gantirugi daripada pemaju berkenaan sebelum tamatnya tempoh enam tahun dari tarikh penyerahan pemilikan kosong (serah kunci) yang disebut dalam Perjanjian Jualbeli. Kesimpulan: - Sebelum anda membuat keputusan untuk membeli rumah, cuba buat sedikit perbandingan mengenai semua segi. Terutamanya harga rumah tersebut. Pemaju yang berlainan akan menawarkan harga yang berlainan. Mahal atau murah bergantung kepada lain-lain kemudahan yang disediakan. Dinasihatkan jangan sekali-kali anda terburu-buru dalam membuat keputusan. Pembelian rumah merupakan pelaburan besar dan lama. Proses yang terlibat dalam pembelian adalah rumit jika hendak dibandingkan dengan proses membeli sebuah kereta. Oleh : Prof. Madya Faridah Ahmad, FCCA |
Skim Rumah Pertamaku
PU
Tawaran Hebat:
It's a great time to get a great-looking new PC. Offers here.
Apakah Skim Rumah Pertamaku (Skim)?Berikut adalah contoh-contoh yang sering ditanya mengenai Skim Rumah Pertamaku ini..
Skim ini adalah satu dari langkah yang diumumkan oleh Kerajaan dalam Bajet 2011 untuk membantu golongan muda yang berpendapatan tidak lebih daripada RM3,000 sebulan untuk memiliki rumah sendiri. Skim ini membolehkan para pembeli rumah untuk mendapatkan pembiayaan sebanyak 100% daripada institusi-institusi kewangan bagi membolehkan mereka untuk memiliki rumah.
Cagamas SRP Berhad akan memberi jaminan kepada bank-bank yang terlibat atas pembiayaan yang lebih dari 90%. Jika sekiranya seorang peminjam/pelanggan mendapat pembiayaan 100%, Cagamas SRP akan menjamin sebanyak 10% (dari 90% hingga 100%) daripada pembiayaan berkenaan.
Siapakah yang layak untuk Skim ini?
Skim ini terbuka kepada warganegara Malaysia berumur 35 tahun ke bawah (umur tidak lebih daripada 36 tahun pada hari lahir berikutnya) dengan pendapatan bulanan tidak lebih daripada RM3,000 bagi setiap pemohon.
Pembiayaan sedia ada saya diambil semasa saya membeli rumah pertama. Adakah saya layak untuk mendapat pembiayaan semula bagi pembiayaan tersebut dibawah Skim ini?
Tidak. Skim ini tidak merangkumi pembiayaan semula bagi pembiayaan sedia ada.
Skim Rumah Pertamaku (SRP) telah diumumkan dalam Bajet 2011 oleh Kerajaan Malaysia untuk membantu golongan muda yang baru bekerja dan berpendapatan tidak lebih daripada RM3,000 sebulan untuk memiliki rumah pertama mereka.
Skim ini membolehkan golongan muda untuk mendapat pembiayaan sehingga 100% daripada bank-bank yang terlibat untuk membeli rumah pertama mereka. Ini sejajar dengan hasrat Kerajaan untuk meningkatkan pemilikan rumah di kalangan rakyat Malaysia.
Untuk keterangan lanjut sila ke http://www.srp.com.my
Kredit: http://www.tacomacc.edu